Na wschodzie Polski nie są pobierane opłaty za drogi od cieżarówek zza wschodniej granicy.
Na wschodzie Polski nie są pobierane opłaty za drogi od cieżarówek zza wschodniej granicy.
Salon24 Biznes Salon24 Biznes
438
BLOG

viaTOLL trzeba rozbudować, a nie zmieniać

Salon24 Biznes Salon24 Biznes Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

System poboru opłat od przejazdów ciężarówek viaTOLL trzeba rozbudować, a nie zmieniać - takie wnioski płyną z raportu Fundacji Republikańskiej.

Tymczasem na wschodzie Polski, gdzie codziennie jeździ bardzo wiele ciężarówek z Rosji, Ukrainy, Litwy i Białorusi, państwo nie pobiera od nich żadnych opłat i tym samym traci ogromne pieniądze.

Jak zorganizować pobór opłat za przejazdy ciężkich aut po polskich drogach? Utrzymywać obecny system viaTOLL, rozbudowywać go, a może porzucić i postawić na nowy, na przykład satelitarny? Decyzja w tej sprawie musi zostać podjęta przez rząd w najbliższych tygodniach.  Fundacja Republikańska w specjalnym raporcie  podsumowała ponad pięć lat funkcjonowania systemu viaTOLL.

Za viaTOLL-em, według raportu, mocno przemawia argument finansowy. - Postawienie systemu kosztowało ponad miliard złotych, wpływy dla państwa to około siedmiu miliardów i suma ta rośnie - mówił na konferencji prasowej Radosław Żydok, jeden z autorów opracowania. Dodawał, że koszt dołączenia kilometra drogi do tej sieci wynosi 100 tysięcy złotych, a roczne przychody z eksploatacji na takim odcinku dają państwu aż pół miliona złotych. 

Z raportu i słów jego twórców wynika, że porzucenie infrastruktury (bramownic stojących już na 3300 kilometrach polskich dróg) i postawienie na zupełnie inne rozwiązania byłoby ruchem nierozważnym. Chociażby właśnie ze względu na wydane już pieniądze, dochodowość sytemu, ale też konieczność budowania kompletnie nowego rozwiązania. 

- System się sprawdził i warte jest rozważenia do czego jeszcze mógłby służyć - oceniał Marek Wróbel, prezes Fundacji Republikańskiej. O co chodzi? Na przykład o wprowadzenie technologii pozwalającej ocenić wagę ciężarówek, by ograniczać fikcyjne przewozy towarów, którym celem jest wyłudzanie podatku VAT. A sprawa wyłudzeń VAT-u stała się przecież jednym z rządowych priorytetów. 

Autorzy opracowania rekomendują też, by system rozbudowywać we wschodnich regionach Polski, gdzie do tej pory funkcjonuje on incydentalnie. 

- Jest to dziwne i zagadkowe, że właśnie tam nie rozwinięto viaTOLL-a - mówił Bartosz Piechota. Radosław Żydok dodawał, że właśnie na wschodzie kraju system bardzo by się przydał. Chociażby po to, aby walczyć z przestępcami, którzy zajmują się nielegalnym sprowadzaniem cystern z paliwami. 

- Mam nadzieję, że ministerstwo finansów pochyli się nad naszym raportem i tą sprawą, jeśli chce ukrócić takie patologie - mówił współautor raportu.  

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka